Endometrioza. Prof. Dr. Elvira Brătilă, totul despre diagnostic și tratament

Prof. dr. Elvira Brătilă

Endometrioza este o boala progresivă, de multe ori debilitantă care afectează 10% la 15% dintre femei în timpul anilor lor de reproducere, ducând la infertilitate ȋn 30-40% din cazuri. Endometrioza presupune, la nivel anatomic, multiplicarea aberantă a celulelor endometrului ce migrează în afara uterului.

Potrivit Prof. Dr. Elvira Brătilă, invazia țesutului endometrial poate cuprinde ovarele, trompele uterine, vaginul și membrana care acoperă pelvisul. Implanturile ajung să infiltreze în zone mai profunde formând noduli endometriozici care provoacă aderențe cu organele din apropiere. Complicațiile pe care le poate determina sunt: leziunile peritoneale, endometrioza chistică ovariană și endometrioza profundă, cu afectări urinare, vezicale, ureterale sau afectări digestive, în special rectosigmoidiene.

Cum se pune diagnosticul de endometrioză?

Deși o afecțiune foarte răspândită în rândul femeilor, endometrioza nu este foarte cunoscută, iar două din trei femei cu această boală sunt diagnosticate greșit sau foarte târziu. Neexistând un algoritm de diagnostic standard acceptat în unanimitate, alegerea modalităților imagistice pentru suspiciunea diagnosticului de endometrioză sunt efectuate în funcție de: istoricul pacientei, examenul clinic, simptome, tratamentul efectuat și răspunsul la tratament. Analiza minuțioasă a acestor factori poate sugera prezența și localizarea implanturilor. Identificarea corectă a simptomelor și ecourilor pe care boala le produce ȋn corp, pot să ghideze alegerea investigației imagistice adecvate în funcție de compartimentul afectat.

Citeste articolul complet