Hernia

Aspecte generale

În fiecare an, în Statele Unite se efectuează între 350.000 și 500.000 de intervenții chirurgicale pentru hernie ventrală.

Aceasta apare atunci când țesutul interior trece printr-o deschizătură formată în peretele abdominal și, astfel, se formează o proeminență vizibilă la nivelul abdomenului. Hernia abdominală este mai frecvent întâlnită în rândul bărbaților.

Cele mai des întâlnite tipuri de hernie abdominala sunt:

• hernia incizională (se formează la baza unei incizii anterioare);
  • hernia ombilicală (apare lângă ombilic);
  • hernia epigastrică (se formează deasupra ombilicului).

Simptome hernie ventrală

Umflătura la nivelul abdomenului este cel mai frecvent simptom întâlnit în această afecțiune. În unele situații, aceasta devine vizibilă atunci când pacientul tușește sau face un efort sporit. De cele mai multe ori, hernia provoacă disconfort redus.

Alte simptome care pot apărea în cazul herniei abdominale:

• durere atunci când pacientul ridică obiecte grele;
  • durere în zona afectată;
  • senzații similare obstrucției intestinale, cum ar fi crampe severe sau vărsături.

Opțiuni de tratament

Hernie ventrală- Chirurgia laparoscopică, robotica, deschisa

În anumite situații, la apariția herniei ventrale, doctorul recomandă ținerea sub observație. Totuși, singura metodă de tratament al herniei rămâne intervenția chirurgicală. Aceasta implică așezarea țesutului proeminent la locul lui și întărirea mușchiului abdominal care îl acoperă, pentru a evita apariția unei alte hernii.

În situațiile mai complicate, chirurgul poate separa și reface mușchiul peretelui abdominal afectat.

Opțiunile de tratament al herniei abdominale sunt chirugia tradițională deschisă și metodele mai puțin invazive de tratament, chirurgia laparoscopică și chirurgia asistată robotic.

Chirurgia deschisă

Se realizează printr-o incizie mare la nivelul abdomenului, iar doctorul are acces direct la zona afectată și folosește instrumentele clasice chirurgicale.

Chirurgia laparoscopică

Implică 3-4 incizii mici, la nivelul abdomenului, prin care se introduce o cameră și instrumentele necesare intervenției. Traumatismul și durata recuperării sunt reduse.

Chirurgia robotică da Vinci

Constă în efectuarea intervenției cu ajutorul instrumentelor chirurgicale asistate robotic, prin incizii foarte mici. Chirurgul realizează intervenția folosind o consolă. Camera de luat vederi foarte performantă oferă o imagine 3D asupra interiorului corpului. Fiecare mișcare a mâinii chirurgului este folosită de sistemul da Vinci în timp real, cu multă precizie.

Datele medicale înregistrate confirmă beneficiile chirurgiei asistată robotic da Vinci pentru tratarea herniei abdominale. Dintre acestea, enumerăm:

• durată de spitalizare redusă a pacienților cu afecțiuni complexe, comparativ cu metoda tradițională de chirurgie deschisă;
  • durată de spitalizare redusă a pacienților cu afecțiuni mai ușoare, comparativ cu metoda laparoscopică de tratament;
  • număr redus de vizite medicale, în primele 30 de zile de la intervenție.